De kunstenaar Leonid Tsvetkov neemt deel aan Exploded View, lees meer
[URIS id=9618]
Ik ben dit project begonnen door na te denken over het navigeren over de paden in beide parken. In eerste instantie beschouwde ik paden als middel om een landschap te doorkruisen, maar juist het navigeren over deze paden biedt ons mogelijkheden om het landschap te begrijpen. Er zijn verschillende manieren om wiskundige problemen op te lossen en verschillende manieren om een landschap te doorkruisen, maar de meest elegante oplossingen zijn vaak zeldzaam.
Ik heb voor ogen om nieuw werk te maken dat gaat over wandelen, paden en narratieven, zowel de narratieven die we creëren als de narratieven die ons creëren. Paden worden gezamenlijk gecreëerd; ze zijn niet het resultaat van individuele wandelaars, maar worden in samenwerking gemaakt door elke wandelaar die er gebruik van maakt. Als er een tijdje geen gebruik gemaakt wordt van een pad dan verdwijnt het weer. Door het volgen van een spoor wordt een pad gecreëerd, en ieder pad heeft een een soort interne logica. Zie het als neurale paden die onze gedachten en herinneringen verbinden en bewustzijn creëren. Paden van communicatie zijn diep onder onze voeten verborgen en hoog boven onze hoofden, en creëren gemeenschappelijke verhalen; gemaakt van beton en technologie vormen ze de huidige omgeving waarin we leven en functioneren.
In mijn project onderzoek ik hoe paden functioneren als systemen voor besluitvorming en het maken van keuzes. Als een eigen vorm van intelligentie, vormen netwerken van paden en wegen een syntaxis die hun eigen verhaal vertellen, immers, het creëren van paden wordt niet alleen door menselijke voetstappen gedaan. In mijn praktijk zoek ik naar al bestaande paden. De ontdekkingen die ik doe terwijl ik over de paden loop vertaal ik naar een beeldende installatie en krijgen hierdoor een eigen narratief dat wordt ingegeven door het landschap, de historische en hedendaagse gebruiken van de parken en de ingebeelde historie.
Paden zijn ook sociale organismen, zoals de mycelium structuren van funghi die het landschap onzichtbare wijze doorkruisen. De netwerken verscholen onder de grasvelden, bossen en paden in beide parken functioneren als onbewuste verbindingslijnen die het landschap bij elkaar houden en de verdere betekenis ervan onthullen. Paden vormen sociale netwerken die over en onder het oppervlakte van de aarde stromen en haar bewoners verbindt met water en chemicaliën. Ook daarom onderzoek ik het mycologische landschap van beide parken, waarbij ik in funghi een metafoor zie voor menselijke culturele uitwisseling. In mijn wandelingen over verschillende paden stuit ik op paddenstoelen en zoek ik naar de verhalen die ze in zich dragen en die me aan anderen verbinden, van de lokale mycologie vereniging tot de industriële productie van paddenstoelen in de ontelbare grotten van het Via Appia Park. De onderling verbonden mycelium structuren en netwerken, evenals de mycorrhiza relaties en chemische informatieoverdracht sturen mijn onderzoek naar paden als een verbindend sociaal organisme. Mycologie is daarom een van de vele connecties die ik zie in mijn onderzoek naar de twee parken.
Leonid Tsvetkov werkt samen met Gert-Jan Burgers (VU-Chair in Mediterranean archaeology en directeur van CLUE+).
Leonid Tsvetkov (Novgorod, Sovjet-Unie, 1980) studeerde aan de Yale University School of Art en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten. Tsvetkov’s werk behelst meerdere artistieke disciplines, waarmee hij het snijpunten tussen cultuur en natuur, en verschillende noties van veranderende cultuur probeert te begrijpen. Zijn werk onderzoekt traditionele opvattingen van esthetische schoonheid evenals het design van objecten die normaliter als afval worden beschouwd. Hierin verkent hij de verbinding tussen de stad en het platteland, onderzoekt culturele uitwisseling en spreekt hij over het proces van niet vaststaande werkomgevingen. Zijn werk is internationaal tentoongesteld bij onder andere de American Academy in Rome (IT); Z33 in Hasselt (B); Sammlung Ludwig in Bamberg (DE); transACTION Sonsbeek’16; RA Foundation in Hanoi (VN); CBKU Utrecht (NL); Kunsthal Kade in Amersfoort (NL); Ke Contemporary Art Center in Shanghai (CN); Yale University in New Haven (US); State University of New York at Albany in New York (US); Museum of Fine Art in Boston (US); de Macy Gallery at Columbia University in New York (US); de Elizabeth Foundation for the Arts in New York (US).
Meer info zie: https://leonidtsvetkov.com/