Het Glazen Huis 19 Mei – 14 Juli
Opening 19 Mei, 15:00 uur
Tijdens de opening van Fransisco López’s Ghost Forest en Dmitry Gelfand & Evelina Domnitch’s Hydrogeny presenteert Zone2Source #Sandmapping; een performance door Esther Polak. Tijdens de performance maakt zij een DIY land art project waarbij locaties worden verrast met zandcirkels. Ghost Forest trekt in de voorruimte van het Glazen Huis, terwijl Hydrogeny in de achterzaal te zien is.
Openingsvoorstelling in de Orangerie: Esther Polak presenteert #Sandmapping
Esther Polak (1962, Nederland) is een beeldend kunstenaar die actief is in de nieuwe media. Met een consistente interesse in het landschap en in hedendaagse manieren om ruimte en geografie te visualiseren, wendde Polak zich tot visualisatie en mapping als artistieke instrumenten, en een integraal onderdeel van het basisconcept van haar werk (www.polakvanbekkum.com).
De voorruimte van het Glazen Huis: Francisco López presenteert Ghost Forest
Ghosts Forest is een site-specifieke compositionele transpositie van een meervoud aan originele geluidsopnamen gemaakt in bossen over de hele wereld (Australie, Brazilie, Canada, Costa Rica, Frankrijk, Griekenland, Japan, Senegal, and the USA tussen 1990 en 2011). Met het doel een drie dimensionale absorberende omgeving te creëren heeft de origineel opgenomen ’realiteit’ zich door extreem filteren ontwikkeld. Dit proces is uitgevoerd om een spookachtig spectrum van normaal nauwelijks te horen frequenties te openbaren van de bos omgevingen. De diverse spectrale sonische lagen worden automatisch gemixed in de ruimte in steeds weer nieuwe combinaties door geluidsystemen die specifiek ontworpen zijn voor de installaties, met een groot aantal kleine verborgen speakers in verschillende configuraties voor een ruimtelijke geluidservaring.
Francisco López (1964, Madrid, Spanje) wordt internationaal herkend voor zijn werk in de geluidskunst en experimentele muziek scene. Meer dan 30 jaar heeft hij een enorm sonisch universum ontwikkelt, compleet persoonlijk en iconoclastisch, gebaseerd op het luisteren naar de wereld. Hij slecht de grenzen tussen industriële geluiden en natuurlijke geluidsomgevingen, beweegt van de grenzen van perceptie naar de abyss van sonische kracht waarmee hij een diepgaande en transcendentele luisterervaring voorstelt die open staat voor een uitbreiding van de zintuigen. Hij heeft honderden concerten, projecten met veld opnamen, workshops en geluidsinstallaties gerealiseerd in meer dan 60 landen in 5 continenten (www.franciscolopez.net).
De achterzaal van het Glazen Huis: Dmitry Gelfand en Evelina Domnitch presenteren Hydrogeny
Hydrogeny gaat uit van het eenvoudigste atoom en moeder van alle materie: waterstof. Lichte elektrische perturbatie splitst water in waterstof en zuurstof gas wat resulteert in doorzichtige bubbel wolken die naar de oppervlakte van de vloeistof opstijgen. Al beweerde de uitvinders van electrochemie dat de massa van bevrijdde bubbels direct proportioneel is aan de input voltage, bepaalde vormen van electrolysis laten meer energie vrij dan gebruikt wordt. Een van deze vormen is de capaciteit van water om te reageren als een zuur of een base. Kettingen en lagen van waterstof bubbels verschijnen als gevolg van een aantal elektroden op de bodem van een met water gevulde container en traceren nauwgezet de omgeving. Een witte laser scant en verlicht de waterstof bubbel trajecten. Elke bubbel lens verdeeld het witte licht in een spectrum van kleuren en wekt zo een betoverende prismatische diepte waarneming op.
Dmitry Gelfand (1974, St. Petersburg, Rusland) en Evelina Domnitch (1972, Minsk, Belarus) creëren sensorische onderdompelende omgevingen waarin natuurkunde, scheikunde en computerwetenschap verbonden worden met filosofische praktijken. Actuele ontdekkingen, met name in relatie tot zogeheten golfverschijnselen, worden door de kunstenaars ingezet om vragen met betrekking tot onze waarneming te onderzoeken. Gelflands en Domnitch installaties nemen de vorm aan van zich voortdurend transformerende fenomenen die aangeboden worden ter observatie. Omdat deze zelden waargenomen fenomenen plaats vinden voor het oog van de beschouwer zonder bemiddeling, resulteren ze in een uitbreiding van een zintuiglijke totaal ervaring die voorbijgaat aan het illusoire verschil tussen wetenschappelijk feit en perceptuele ervaring. Om zulke efemere processen weer te geven hebben de kunstenaars samengewerkt met talloze wetenschappelijke laboratoria (www.portablepalace.com).
het Glazen Huis