Om zich bezig te houden met levend materiaal in een artistieke context betekent om de onmogelijkheid van wat het kunstwerk tot “leven” brengt te vertegenwoordigen. Levendigheid in kunst daagt de manieren uit waarop we het kunstwerk tentoonstellen, ervaren, getuigen, archiveren of kennen.
“A Living Artwork” verweeft tegenstrijdige elementen van live art door aspecten van een artistiek proces die vaak onvoorstelbaar zijn te belichamen: het procesmatig, het vluchtige, het groeiende, het afbrekende, het vloeiende, of het geanimeerde/niet-geanimeerde. Het evenement in het Glazen Huis is de eerste iteratie van een reeks openbare repetities voor een lopende experimentele mixed-media publicatie. Het co-creatie van een gehaakt web rond Sonja Bäumel’s levende kunst komt voort uit een langdurige dialoog tussen gefragmenteerde artistieke processen, wetenschappelijke en historische beeldvorming, filosofisch denken, alternatieve publicatiepraktijken en fantasievolle verzinsels.
Menselijke lichamen zijn de materiële agenten, die de moeilijkheid van (anatomisch) visualiseren tegelijkertijd informeren en betwisten, en begrijpen de complexiteit van wat menselijk en meer dan menselijk leven zou kunnen zijn.
Het Glazen Huis