Als onderdeel van de Perfect Nature: Amstelpark Test Site tentoonstelling organiseert Zone2Source met May Adadol Ingawanij en Julian Ross een speciaal filmprogramma op 9 juni vanaf 20.30 uur waarin Aziatische kunstenaars die ecologie verbinden met spiritualiteit centraal staan en wordt geëxperimenteerd met vormen van projectie in en om het Glazen Huis. Meld je gratis aan via Eventbrite.
Animistic Apparatus – een project dat gebaseerd op onderzoek van May Adadol Ingawanij en co-curator Julian Ross – suggereert verwantschap tussen bewegend beeld als hedendaagse kunstvorm en animistische praktijken. Het komt voort uit Ingawanij’s onderzoek naar alternatieve vormen van projecteren, en rituele gebruiken van rondtrekkende filmprojecties in Thailand en omstreken sinds de Tweede Wereldoorlog. Animistic Apparatus stelt de volgende vragen: Wat als hedendaagse filmvertoningen en installaties opnieuw zouden worden verbeeld alsof het rituelen waren die werden aangeboden aan en gericht tot niet-menselijke wezens? Wat als kunstenaars precaire offermakers zouden zijn, in plaats van auteurs van werk of producenten van zelfexpressie?
Het werk van Riar Rizaldi en Pam Virada is gedurende de gehele tentoonstelling te zien in het Glazen Huis.
Praktisch
Datum: Donderdag 9 juni 2022
Tijd: 20.30 – 23.00 uur
Locatie: Het Glazen Huis
Voertaal: Engels
Aanmelden: Eventbrite
Programma
A child dies, a child plays, a woman is born, a woman dies, a bird arrives, a bird flies off
Shireen Seno, 2019, 18 min, kleur, geluid, HD
Een eenkanaals versie van Shireen Seno’s project, waarin cinema en migratie in vele vormen en tijden worden verkend. Seno zegt: “Vogels, en eenden in het bijzonder, zijn als rolmodellen voor mensen – ze vinden manieren om te overleven met verschillende middelen in gevarieerd terrein. Ik hoop een mix van lokale vogels en trekvogels samen te brengen, migrerend door verschillende generaties bewegende beeldmedia.”
Shireen Seno is een kunstenaar en filmmaker wiens werk zich richt op geheugen, geschiedenis en beeldvorming, vaak in relatie tot het idee van thuis.
Prelude: Points of Departure
Pam Virada, 2022, 8:10min, kleur, geluid, HD
Het samenkomen van de vijf Chinese elementen (aarde, metaal, water, hout, vuur) betekent evenwicht in Feng Shui door hun positionering in kardinale/ordinale richtingen, met betrekking tot het huis en zijn bewoners. Wanneer er een onbalans is, functioneert het huis niet goed en raakt het in verval. Met de elementen als uitgangspunt, navigeert Pam Virada’s werk door elk element als coördinaten voor huiselijke verhalen van achtervolgingen gebonden in ruimte en tijd, waardoor de binnenruimte verandert in een oneindige uitgestrektheid.
Pam Virada (Bangkok, 1993) is geïnteresseerd in de contextuele noties die liggen tussen de domeinen van de architectonische ruimte, het geheugen en geheugensteuntjes en is momenteel in residentie aan het Sandberg Instituut in Amsterdam.
Kasiterit
Riar Rizaldi, 2019, 18:22, kleur, geluid, HD
Tin is een essentieel bestanddeel van beeldschermen en andere digitale apparatuur. Een derde van de wereldvoorraad is afkomstig van het eiland Banka in Indonesië. Toen Riar Rizaldi voor het eerst naar het eiland vloog, merkte hij dat het volledig bedekt was met mijnterreinen. Hij vroeg de mijnwerkers wat ze aan het delven waren. “Hun antwoord was tin en ik vroeg: ‘Waarvoor?’, waarop ze naar mijn telefoon wezen en antwoordden: “Ons tin zit in die telefoon.” Het was een openbaring voor me. Ik begon na te denken over het materiaal tin dat technologie creëert, en dus informatie, en dus kennis, en al deze verstrengeling die terugleidt naar het eiland.”
Riar Rizaldi (Indonesië) is gevestigd in Hong Kong en werkt als kunstenaar en onderzoeker. Hij richt zich vooral op de relatie tussen kapitaal en technologie, extractivisme, en theoretische fictie.
Dormant Soil / Concrete Reflections
Rei Hayama & Zai Tang, 2020, 19 min, kleur, geluid, HD
Een samenwerking tussen filmkunstenaar Rei Hayama en geluidskunstenaar Zai Tang, en een reactie op het gedicht Haeundae Texas Queen Kong van Kim Hyesoon. Hayama en Tang verzamelden materiaal uit hun respectievelijke omgevingen van Yokohama en Singapore, geleid door hun reacties en de resonanties uit het gedicht van Hyesoon. Hun gezamenlijke proces is een navigatie naar een derde ruimte tussen poëzie, film en geluid.
Zai Tang & Rei Hayama, zijn twee kunstenaars met een dubbele nieuwsgierigheid naar het menselijke en niet-menselijke leven in een antropocentrisch standpunt dat draait om de levende natuur
het Glazen Huis