Zeshoekige bloemperken van tulpenkoppen, detail
Naast de vijver worden 82 van de oorspronkelijke zeshoekige bloembedden van de Floriade 1972 gereconstrueerd. Hiervoor worden 67.000 gekopte tulpen in 6 verschillende kleuren gebruikt. De tulpen zijn gekweekt door de firma Groot-Vriend uit Lutjebroek. Tijdens de reconstructie zullen de bloemen verwelken. Op de openingsdag van de zomertentoonstelling, worden de bloemperken opgefrist met de laatste nog bloeiende tulpen van het seizoen, de Daladier van firma A. Hogervorst uit Noordwijkerhout. Het kleurrijke mozaiek kan door passanten gebruikt worden om foto’s te maken.
i.s.m. Groot-Vriend Lutjebroek en A. Hogervorst Noordwijkerhout
Uit Tokyo kennen we de postercampagnes die mensen in de stad aansporen om de rood kleurende herfstbladeren op het platteland te gaan bekijken. De Japan Railway Company verkoopt uitjes naar bestemmingen met extra veel herfstbladeren in combinatie met een herfstmaaltijd. In Nederland kwam het toerisme vanuit de stad naar het platteland in de jaren ’50 volop op gang door de democratisering van de auto. Kijken naar de bloeiende tulpen in de Bollenstreek was een populair dagje uit. Aan het einde van dag, werd de nieuw verworven auto versierd met slingers van narcissen. Deze trofee werd gemaakt van het afval dat onstond door het koppen van de bloemen. Nog steeds trekt de Bollenstreek veel toeristen, nu vooral uit Duitsland, België, Frankrijk, China en Rusland. Wanneer de tulpen voor de ogen van deze toeristen gekopt worden levert dit vaak beteuterde gezichten op. En het is ook best jammer dat er zoveel mooie bloemen worden afgehakt zonder dat er verder iets mee gebeurt.
In het Amstelpark stellen de gekopte tulpen van de firma Groot-Vriend uit Lutjebroek tentoon. We gebruiken het veelkleurige materiaal om hiermee de oorspronkelijke contouren van een deel van de kenmerkende zeshoekige bloembedden van de Floriade 1972 te reconstrueren. Het zijn de laatbloeiers want het blijkt lastig om halverwege mei een bedrijf te vinden waar nog gekopt moet worden. Als we ’s avonds na het installeren van het mozaiek thuiskomen, belt een vriendin uit Amsterdam ons met de vraag of er in onze polder nog tulpen in bloei staan. Ze heeft een Japanse fotograaf te logeren die graag de tulpen wil zien. We zeggen dat ze dan beter in het Amstelpark kan gaan kijken. De volgende dag vinden we een aantal mooie foto’s van de reconstructie in onze mailbox.
Twee weken later is de officiële opening van het zomerprogramma van Zone2Source. De eerste lading tulpenkoppen is inmiddels flink verwelkt. Sommige soorten zijn verbleekt, terwijl andere hun felle kleuren nog hebben behouden. We vullen de bloemperken aan met vers gekopte Daladier tulpen van onze buurman, de firma A. Hogervorst.
Deze ingreep laat zien wat er gebeurt wanneer een deel van de oorspronkelijke kleurenpracht wordt teruggegeven aan het park. Afval van het platteland wordt naar de stad gebracht, op deze manier vindt er een koppeling plaats tussen stad en platteland, mensen komen iets te weten over de productietechnieken van tulpen. Bij een aantal passanten roepen de gekleurde zeshoeken herinneringen op aan hun bezoek aan de Floriade in 1972. Sommige mensen poseren voor de achtergrond van gekleurde tulpenkoppen.
Verkoop van slingers van narcissenkoppen
Installatie gekopte tulpen in Amstelpark
Zeshoekige bloembedden naast de centrale vijver tijdens de Floriade 1972, Stadsarchief Amsterdam
Reconstructie #1, 2015, foto: Joel Nieminen
Zeshoekige bloembedden bij de ingang van het park, 1972, Stadsarchief Amsterdam
Dr. Mohan Kedaria (bezoeker Floriade 1972) poseert voor reconstructie #1, 1972, foto: Joel Nieminen