In samenwerking met Peter Hopman, Fitri DK, Agung Kurniawan, Timoteus Anggawan Kusno, Setu Legi, Prihatmoko Moki, Ipeh Nur, Ignasius Dicky Takndare, Enka Komariah, Maryanto, Muhammad ‘Ucup’ Yusuf.
Officiële opening op vrijdag 1 oktober van 15.00 – 17.00u in aanwezigheid van Kevin van Braak, Peter Hopman, Ipeh Nur en een performance van Setu Legi.
Kebun Sejarah is een uitwisseling tussen Kevin van Braak en tien Indonesische kunstenaars over migraties van planten en mensen. Het bestaat uit een tentoonstelling in het Glazen Huis, workshops in de herfstvakantie, een aantal culinaire evenementen waaronder een Sambal proeverij op 31 oktober en een educatieve finissage met koffie (geannuleerd), en Laid Back, een buitenproject met zitelementen in het Amstelpark. Bij de tentoonstelling verscheen een brochure met verdiepende informatie over de tentoonstelling en de verschillende kunstwerken (zie onder).
Geschiedenis van gerechten
In het Amstelpark ontwikkelt Kevin van Braak een project dat is gebaseerd op de geschiedenis van gerechten en de daarmee samenhangende gewasteelt in de botanische tuin in Bogor op West-Java, waar hij al enige tijd onderzoek naar doet. Deze oudste botanische tuin van Zuidoost – Azië werd in 1817 opgericht en lang beheerd door de Nederlandse koloniale overheersers. De botanische tuin werd gedurende de 19de eeuw zowel qua ruimte als diversiteit flink uitgebreid en speelde een cruciale rol in de introductie van uitheemse gewassen in Indonesië.
In zijn project legt Kevin een relatie met een andere botanische tuin, het Amstelpark, dat voor een internationale tuinbouwtentoonstelling, de Floriade, werd aangelegd. Terwijl de Nederlandse gewas- en eetcultuur al eeuwenlang beïnvloed is door Indonesische gewassen die zelf ook weer transformeerde als gevolg van culturele uitwisselingen, schitterde Indonesië van afwezigheid op die tweede editie van de Floriade in 1972. Kebun Sejarah / Garden of History is een project waarin de Indonesisch-Nederlandse uitwisseling via eetculturen, migraties van gewassen en gemeenschappelijkheid op verschillende manieren alsnog een plek krijgen in het Amstelpark 50 jaar na de Floriade.
Culturele identiteiten worden ontwikkeld rond specifieke culinaire tradities, die vaak helemaal niet inheems zijn. Voorbeelden zijn de de chilipeper en sambal, pinda en satehsaus, cassave, cacao, koffie en thee, gewassen die niet meer zijnweg te denken zijn uit het culinaire leven in Indonesië. Toch bereikten deze gewassen Indonesië, en later ook Nederland, pas met de ‘Columbian exchange’, een periode waarin uitwisselingen plaats vonden tussen de nieuwe en de oude wereld waarbij de Nederlandse wereldhandel een grote rol speelde. Kebun Sejarah neemt de vorm aan van een gezamenlijk onderzoek en dialoog naar hoe historische migraties van planten bijdragen aan de vormgeving van culturen.
Kassen met planten en tekeningen van Indonesische gewassen
Kevin nodigde 10 kunstenaars waarmee hij al eerder samenwerkte – Fitri DK, Agung Kurniawan, Timoteus Anggawan Kusno, Setu Legi, Prihatmoko Moki, Ipeh Nur, Ignasius Dicky Takndare, Enka Komariah, Maryanto en Muhammad ‘Ucup’ Yusuf – uit om tekeningen te maken over 10 Indonesische gewassen. Door telkens een gewas te belichten, wordt inzicht gegeven in de geschiedenis en de plek die deze gewassen innemen in de ontwikkeling van Indonesië. Voor ieder gewas werkt Kevin in nauwe dialoog samen met een van de kunstenaars die een kritische getekende interpretatie aanhet gewas geeft vanuit zijn eigen – historische, sociaal-politieke – culturele perspectief.
Ipeh Nur in de achterruimte
In de voorruimte van het Glazen Huis worden in uniek vervaardigde glazen kassen de planten samen met de tekeningen tentoongesteld om een complex verhaal te vertellen over relaties tussen mens en plant. Voor de achterruimte van het Glazen Huis nodigen we de Indonesische kunstenares Ipeh Nur uit om een serie nieuwe tekeningen te presenteren. Zij heeft veel onderzoek gedaan naar de geschiedenis van diverse specerijen die van Indonesië naar Nederland gehaald werden. Voor deze tentoonstelling zal ze een nieuw werk maken over de kruidnagel en nootmuskaat, twee specerijen die oorspronkelijk wel alleen in Indonesië voorkwamen, in relatie met de (koloniale) geschiedenis en de Molukken.
Zitelementen als ontmoetingsplek
Een ander aspect van het project is een samenwerking ontwerper Peter Hopman met wie Kevin zitelementen uit gerecycled plastic vervaardigd. De 40 halve bolvormen zijn nieuwe ontmoetingsplekken die verspreid worden over het Amstelpark. Ook worden ze ingezet tijdens speciale events waarin we gezamenlijk koken en eten en in gesprek gaan met de kunstenaars en gasten over verhalen rond migraties van mensen en planten.
Brochure
Klik op de cover en bekijk de brochure van Kebun Sejarah (36 pp, full colour, Engelstalig), met achtergrondteksten over de tentoonstelling door Alice Smits en Kevin van Braak, en beschrijvingen van de verschillende kunstwerken op basis van teksten en interviews door Danielle Hofmans.
Kebun Sejarah wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Amsterdam Stadsdeel Zuid, het Prins Bernard Cultuurfonds, het Mondriaanfonds en het Amsterdams Fonds voor de Kunst / AFK, en met sponsoring van GoGo Plastics voor de Laid Back zitelementen en Elho “Give Room to Nature” voor de plantenbakken in de glazen kassen.
Het Glazen huis