Tulip Mania 2 onderzoekt wat de productie van tulpenbollen drijft, en visualiseert de productionele relatie tussen mensen en planten. Kumi Hiroi begint haar residentie in de Park Studio op 8 september, waarna haar werk te zien zal zijn van 22 september tot en met 13 oktober. Kom naar de opening op zondag 22 september van 14.00 tot 15.30 uur.
Het project is een vervolg op haar vorige werk, Tulip Mania. Voor dit project onderzocht Hiroi of de schoonheid en emotionele waarde van bloemen de bijbehorende ecologische schade rechtvaardigen. Geïnspireerd door de tulpenmanie, een van de eerste speculatieve ‘marktzeepbellen’ in de 17e eeuw, begon Hiroi haar onderzoek in Japan en Nederland. Ze verbond individuele verhalen met de geschiedenis van de tulpenindustrie in beide landen, en creëerde Tulip Mania, wat bestond uit kleurrijke textielstukken, geschreven verhalen, foto-grafieken en glassculpturen. Het werk onthult de maatschappelijke complexiteit van de relatie tussen mensen en tulpen, en toont hoe hebzucht rampzalige gevolgen kan hebben voor het klimaat en onze leefomgeving.
Deze zomer werkte Hiroi als inwonende arbeider op biologische bollenboerderijen in Nederland, samen met seizoenarbeiders uit Polen, en deed veldonderzoek om meer te leren over hun werk en arbeidsomstandigheden.
Neoliberalisme en marktfundamentalisme zijn diep geworteld in ons leven, zelfs op het gebied van biologische bollenteelt. De arbeid wordt gedragen door seizoenarbeiders uit Oost-Europa, voornamelijk uit Polen, en de vraag naar dure biologische bollen is slechts 0,22% van de bollenmarkt. Samen met dit feit suggereert het dat biologische bollenteelt niet alleen tot stand komt op basis van menselijke samenwerking en handel, maar in een mens-ecologische relatie.
Voor Tulip Mania 2 richt Kumi Hiroi zich op seizoensarbeid in de tulpenindustrie en creëert ze een installatie bestaande uit videowerken en glassculpturen. Ze presenteert ze een video-installatie op meerdere schermen waarin ze de arbeid van bloemenkwekers verweeft met een beroemde toespraak van de wereldeconoom Dr. Milton Friedman, geïnspireerd op een tekst van Dr. Leonard E. Read. In zijn toespraak legde hij de wereldeconomie uit aan de hand van de productie van een potlood, een eenvoudig voorwerp die in ons dagelijkse leven gebruikt wordt. Voor Hiroi maken bloemen deel uit van het dagelijks leven in Nederland. De glassculpturen van bloemen worden gecombineerd met potloden die ze kerft uit de houttak afkomstig uit het Amstelpark. Door veldwerk en haar verbeelding te combineren, creëert ze kunstwerken die de complexe lagen van haar onderzoeksonderwerpen zorgvuldig weergeven en de onderliggende structuren beoordelen.
Er zullen publieksprogramma’s plaatsvinden in samenwerking met Giulia Bongiorno, bodembioloog bij Wageningen University & Research in dialoog met bezoekers om met het brede publiek kennis over bodembiologie uit te wisselen.
OPENINGSTIJDEN:
22 september 13:00 – 17:00
27 september 13:00 – 17:00
4 5 6 oktober 13:00 – 17:00
11 12 13 oktober 13:00 – 17:00
—
LET OP:
Op 28 29 september: Hiroi heeft haar Open-studio in haar atelier op WG plein 1G. Bezoek haar daar van 14:00 tot 17:00.
Park Studio (de Orangerie)