platform for art, nature & technology
MAP
tentoonstelling
8 september - 10 november 2019

Waiting Room door Terike Haapoja en Laura Gustafsson

Terike Haapoja & Laura Gustafsson

By Terike Haapoja & Laura Gustafsson
het Glazen Huis, 8 september t/m 10 november 2019
opening 7 september 17 – 19 uur
Lezingen en debat:  State Terror, Activism and Art
Zaterdag 7 September, het Glazen Huis 14.30 – 17:00 uur
met Terike Haapoja, Laura Gustafsson, Kristo Muurimaa and Jaakko Autio


Over Waiting Room
Waiting Room is speciaal ontwikkeld voor ons glazen paviljoen door het Finse duo Terike Haapoja en Laura Gustafsson. Het is onderdeel van Gustafsson&Haapoja’s jarenlange onderzoek naar de waarde systemen van instituties en hoe deze te veranderen als niet de mens maar het leven centraal komt te staan.


Waiting Room laat ons de fabrieksboerderij ervaren als het instituut dat het meest symptomatisch is voor de manier waarop onze samenleving omgaat met dieren, terwijl het vrijwel onzichtbaar is in onze leefomgeving. De fabrieksboerderij bestaat op basis van de instandhouding van een scheiding tussen het actieve leven van de mensen en het passieve, naakte leven van niet-menselijke dieren. In het Amstelpark hebben bezoekers een geheel andere ontmoeting met de parkdieren dan de dieren die wij als voedsel consumeren. De context van het Amstelpark als een door mensen gecreëerde omgeving met een vredelievende relatie tussen mensen en niet-mensen, vormt een belangrijk onderdeel van dit project. Gustafsson&Haapoja spelen in Waiting Room met het contrast tussen het Amstelpark en de bio-industrie.
Waiting Room is een geluidsinstallatie die een absorberende sound scape vanuit 16 speakers in een verder lege ruimte ten gehore brengt. De sound scape is een audio documentatie van de ruimte waarin varkens wachten voordat ze geslacht worden. Onzichtbaar gemaakt worden de dieren spookachtige verschijningen die de samenleving die hun dood ontkent achtervolgen.
De geluidsinstallatie wordt begeleid door een video Terror Archive. Het archief is gebouwd rond de woorden ’terror’ en ’terrorism’. Het woord terrorisme wordt gebruikt door de status quo als een manier om de krachten te beschrijven die er verzet aanbieden: bijvoorbeeld dierenrechten activisme wordt terrorisme genoemd. Het doel van terrorisme is om terreur en angst te veroorzaken. Terreur verwijst ook naar de angst die ervaren wordt door degene die onderworpen worden aan door de samenleving toegestaan geweld. Terror Archive bestaat uit woorden en concepten waardoor Gustafsson&Haapoja de mechanieken van een door de staat toegestaan geweld in kaart brengen en de manieren waarop leven – inclusief dat van mens – ‘moordbaar’ gemaakt wordt.
In Waiting Room spelen Gustafsson&Haapoja met het contrast tussen de idylle van het park en de dier-mens relatie die in de bio-industrie centraal staat, en met de gelijktijdige onzichtbaarheid en aanwezigheid van de fabrieksboerderij in onze samenleving. Ze stellen voor dat de fabrieksboerderij representatiever voor onze relatie tot andere levensvormen is dan de ideologie die het park representeert.
Full Program
[URIS id=9209]
Lees meer over The Waiting Room in Het Parool en Metropolis M.
Over de kunstenaars
Gustafsson&Haapoja is een samenwerking tussen beeldend kunstenaar Terike Haapoja en schrijfster Laura Gustafsson. Hun lange termijn project is gericht op de problemen die het antropocentrische wereldbeeld met zich mee brengt en probeert nieuwe paden te ontwikkelen voor een meer ethisch begrip van samen-leving. Door het verbeelden van geschiedenissen van andere soorten, het onderzoeken van de manier waarop taal de ander objectiveert, of het in kaart brengen van de lange geschiedenis van animalisatie, roepen Gustafsson & Haapoja vragen op naar het effect van bio technologieën, industrialisatie of kennissystemen op de levens van mensen en andere diersoorten.
Het werk van Gustafsson & Haapoja manifesteert zich in tentoonstellingen, performances en teksten. The Museum of the History of Cattle (vanaf 2013), een 250 m2 etnografisch museum dat de wereldgeschiedenis vanuit het perspectief van de koe laat zien, won de Kiila prijs voor sociaal ge-engageerde kunst. De publicatie History According to Cattle werd in 2015 door punctum books en Into publications uitgegeven. The Trial, een participerende performance rond niet-menselijke wettelijke persoonsbescherming had een premiere in 2014. De grootschalige installatie en lezingen serie Museum of Nonhumanity opende in 2016 in Helsinki en toerde sindsdien door Italie, Noorwegen, Engeland, Taiwan en Denemarken. Gustafsson en Haapoja wonnen de Finse Media Art Award in 2016. Terike Haapoja presenteerde Finland op de 55ste Bienale van Venetie in het Nordic Pavillion met het werk Falling Trees.
Voor Waiting Room werkt Gustafsson&Haapoja samen met Jaakko Autio,een geluidsontwerper wonend en werkend in Helsinki, Finland.
Waiting Room wordt financieel ondersteund door Mondriaan Fonds, Amsterdam Fonds voor de Kunsten en Gemeente Amsterdam.
Daarnaast wordt Waiting Room ondersteund door FRAME Contemporary Art Finland & Finnish Institute Benelux.

Het Glazen Huis